Een website, webshop of online platform verzamelt vaak heel wat persoonlijke data van haar bezoekers. Informatie die in alle vertrouwen wordt gedeeld en waarvan de bezoeker verwacht dat die correct en veilig behandeld wordt. Maar wist je dat al die informatie vaak open en bloot over jouw internetlijn gaat en dus gemakkelijk achterhaald en misbruikt kan worden?
Daarom is het belangrijk jouw website te voorzien van een beveiligde verbinding. Dankzij het gebruik van HTTPS zorg je ervoor dat al deze informatie versleuteld wordt alvorens ze gecommuniceerd wordt met de server.
HTTPS?
HTTPS is de beveiligde versie van het HTTP-protocol (Hyper Tekst Transfer Protocol) en wordt gebruikt om informatie uit te wisselen tussen de browser en de server. (tussen jou en de website die je bezoekt)
Anders dan bij HTTP (het standaard protocol) zal bij HTTPS de communicatie versleuteld worden zodat de data tijdens het transport niet afgeluisterd of gewijzigd kan worden. (door bv. een hacker) Dankzij een extra authenticatie weet de server ook dat de informatie werd doorgegeven via de website die hij kent en niet via een ander spoor.
Je herkent een HTTPS-website door het groene slotje naast de url en de vermelding ‘veilig’.
Waarom ook jouw website beter af is met HTTPS
Niet alleen websites die met gevoelige data omgaan (zoals wachtwoorden, betalingsgegevens, …) hebben baat bij HTTPS, elke website, webshop of online platform kiest beter voor een beveiligde verbinding. HTTPS is stilaan de norm aan het worden en kent heel wat voordelen t.o.v. de klassieke HTTP verbinding:
Beter scoren in Google
Google zet sterk in op internetveiligheid en schenkt daarom de goede leerlingen van de klas extra punten voor een betere ranking. Met HTTPS krijgt jouw website een ranking boost die onveilige sites niet hebben. Meer zelfs, in de toekomst plant Google nog een stap verder te gaan door HTTP-sites te ‘bestraffen’ met een negatieve score.
Ook browsers zoals Chrome en Firefox blijven niet achter en voorzien onveilige websites van een duidelijke waarschuwing op verschillende plaatsen. Hierdoor zullen bezoekers ontmoedigd worden om gegevens na te laten met nefaste gevolgen voor jouw online verkoop of instroom van leads.